EN INTERVJU OM HJÄRTA OCH SJÄL


Baso och Shorty släpper nu en skiva tillsammans som heter ”Hjärta Och Själ”

 

De kom kontakt med varandra då Basos dåvarande flickvän hade Shorty som idol.

För att imponera på tjejen frågade han Shorty om hon ville göra en collab och sen efter det har de varit riktigt bra vänner och fortsatt att göra musik ihop.

 

Vi har då lyckats få en intervju med de här två sköna människorna som småtjafsar lite på skoj under intervjun precis som om de var syskon.

 

 

 

Kan ni ta och berätta lite om er själva och eran musikbakgrund?

 

B: Jag började seriöst 2005, då jag också skaffade mig en studio.

Sen har jag mest matat ut mp3or och små demos och gästat andra randomartister för att göra

min röst hörd fram till nu.


S: Jag har kickat seriöst sen 2000.

Spelade mest in låtarna på fritidsgårdens studio, men hade även en hemma.

Har gett ut en skiva innan denna med Baso.

Annars har jag släppt ett 100 tal gratis mp3´s

 

 

Hur kom ni på era artistnamn?

 B: (Skrattar) FÖR KORTIS INTE NÅR UPP TILL DISKEN PÅ ICA

”Nej, förlåt säger Baso”

 S: (Skrattar) Det kan vara sant, men jag fick det av min familj och mina vänner.

Jag gick ifrån att bli kallad Lalla till Lillen till Shorty så det var ett ganska självklart val när musiken blev en del av mig.

 Hur skulle ni beskriva varandra med 3 ord?

 

  B: Snygg, Talangfull & Åsna!

 S: Filosofisk, Humoristisk & Galen.

 

 B: Du glömde Snygg, Hunk & Muskulös.

  S: (skrattar) Du kallar mig åsna, vad tror du?

  B: Ah, du menade det alltså, men ville inte säga det!

  S: Så kan man se på det, men det är inte rätt!

 Hur länge har ni jobbat med albumet?

 S: Vad tog det?  4 dagar att göra det?

  Låter Baso svara.

 B: Skivan gjordes under en veckas tid om man räknar med start till slut, men själva låtsnickrandet var väl 3-4 dagar, dag och natt.

 Vi var tvungen att sätta press på oss själva (läs: press på Shorty) för att få nåt gjort.

 Varför valde ni att döpa den till hjärta och själ?

 B: Det var det första som poppade upp i huvudet när jag tänkte på hur skivan skulle representeras.

Den är gjord med hjärta och själ och det är vad hela skivan handlar om.

Mycket djupgående texter och saker som vi inte har rappat om förut.

 R: Okej så man får komma in på erat liv mer än man har fått innan eller?

 B: Det är samma koncept på låtar vi gjort innan, men mer rak ärlighet.

Det vi gör bäst tillsammans är sådana låtar.

 Vem är det som har varit med och producerat eran skiva?

 B: Jag har producerat alla spår utom två.

  R: Vem har producerat de andra två då?

 B: EPB har producerat låten jag kör själv (Svart Måne) och Mishaal har producerat den låten Shorty framför själv (Utan Dig).

 

Har ni några gäster?

 B: Nej vi kände att det här var något vi ville göra själva.

 Vi gästar varandra helt enkelt.

 Bästa låt på albumet?

 S: ”Svart Måne”

 B: Jag tycker ”Hur Blir Jag Hel Igen är den som är mest känslosam så det får bli den.

Annars är Shorty´s ”Utan Dig” riktigt tung.

 Tycker ni att Internet är ett bra sätt att få ut sin musik på?

 B: Internet är det perfekta sättet att få ut musik för folk utanför skivbolagen, för att kunna göra sin röst hörd.

 

S: Ja det är ett väldigt bra sätt att få ut musiken på.

Plus att det går snabbt att nå ut till andra med musiken.

Hade Internet inte funnits hade det gått segt att nå ut till så många.

 Hur ser ni idag på svenska hiphopscenen?, finns det någon speciell man ska hålla ögon och öron öppna för?

 B: Den svenska hiphopscenen är väldig sjuk, och vi är läkemedlet.

Nej men seriöst, det finns för mycket skit nu, alla börjar rappa - samtidigt som mycket är till min förvåning, då folk jag verkligen inte gillat innan har gått om mig i utvecklingen.

Sen finns det ju även skit som skivbolagen snappar upp, som egentligen borde ha legat kvar på botten nånstans.

 Mitt tips får nog bli Mange  ( mange.inc.se ) .

Riktigt skön musik, och verkligen utöver det vanliga, där står det aldrig still.

  S: Det är mycket skit på den och det som stör mig mest är att alla tror dom kan rappa .

 Det är nästan skrattretande ibland.

Men det finns även så sjukt grym musik som släpps.

Den bästa artisten just nu måste seriöst vara Pato Pooh så håll ögonen på honom för han är grym.

 Nu är det väldigt poppis med blogg tycker ni att det är ett bra sätt att kunna marknadsföra sig på?

 B: Det vettefan, jag skriver mest för att få ur mig saker.

Musik kunde jag nog lika gärna kunna lagt på en hemsida, men sure, det är ett bra alternativ.

 

S: Nej inte direkt (ler)

Jag skriver mest i bloggen för att min familj och vänner ska veta vad som händer i mitt liv.

 Sen att fans hänger där är bara ett plus i kanten för dom får snabb info om nya låtar Osv.

 

Hur ser eran framtid ut?


B: Jag håller på med min första riktiga soloskiva som precis har blivit sponsrad med tryck.

Sen så ska jag och Elin se om vi kan fixa spelningar i framtiden och representera vår klick.

 

S: Mina planer är att försöka utvecklas mer inom musiken och även försöka hinna med två

Spelningar i månaden som förr.

Släppa mer gratis mp3or till folket i Sverige.

 

B: Jag ska lära dig allt jag kan kortis!

 

S: Det tar inte lång tid.

 

Om man nu är sugen på erat album vart kan man då finna det?

B:  http://.www.holic-entertainment.se Där kan ni provlyssna  och om ni är sugna på att beställa skivan så skicka ett e-mail  till mig ([email protected])

Något ni vill säga till era fans?


B: Hej mamma!

 

B & S: (skrattar) Nej, men seriöst.

 Tack för att ni lyssnar och tror på oss!

Ni är dom som får oss fortsätta!

Erat stöd och berättelser om vad musiken gör för er ger inspiration och styrka!

Alla är värdefulla!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0